* آيا آن ها درباره جايگاه حضرت مريم(سلام الله عليها) در قرآن كريم اطلاعى داشتند؟
از آنجا که من بايد براى آن ها از قرآن كريم بيش تر سخن مى گفتم، به نگاه قرآن كريم و بيانى كه حضرت مسيح(عليه السلام) نسبت به پيامبر اعظم(صلى الله عليه و آله و سلم) دارد، اشاره كردم كه برايشان بسيار قابل توجه بود. و هم چنين جريان تاريخى همراهى مسيحيان صدر اسلام با پيامبر اكرم(صلى الله عليه و آله و سلم) با وجود برخى اختلاف ها را تشريح نمودم. مژده آمدن حضرت رسول اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم) از سوى حضرت مسيح (عليه السلام) كه در انجيل با نام «احمد» خوانده شده و در قرآن كريم نيز بيان شده كه : (وَإِذْ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يَا بَنِى إِسْرَائِيلَ إِنِّى رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُم مُّصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَمُبَشِّرًا بِرَسُول يَأْتِى مِن بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ)(سوره صف، آيه6) و (يادكن) هنگامى را كه عيسى پسر مريم گفت: اى بنى اسرائيل (فرزندان يعقوب)! در واقع من فرستاده خدا به سوى شمايم، در حالى كه مؤيد آنچه از تورات كه پيش از من بوده، و مژده آور فرستاده اى هستم كه بعد از من مى آيد] و (نام او احمد است).
p>(و لى) هنگامى كه با دليل هاى روشن (معجزه آسا) به سراغشان آمد، گفتند: اين سحرى آشكار است. براى آنان بسيار دلنشين بود و از بيان اين گونه استدلال ها و توضيحات مستند، كاملاً خرسند شدند.
نكته ديگرى كه مطرح شد درباره ديدگاه اسلام نسبت به حضرت مريم(سلام الله عليها) بود كه قرآنكريم ايشان را با عالى ترين وجه و پاكيزه ترين صورت معرفى كرده است:
(فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُول حَسَن وَأَنبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزْقاً قَالَ يَا مَرْيَمُ أَنَّى لَكِ هَـذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِندِ اللّهِ إنَّ اللّهَ يَرْزُقُ مَن يَشَاء بِغَيْرِ حِسَاب)
(سوره آل عمران، آيه 37)
و پروردگارش او (مريم) را با قبول نيكويى پذيرفت و وی را با رشد نيكويى پروراند، و زكريا را سرپرست او قرار داد. زكريا هرگاه كه در محراب بر او وارد مى شد، غذاى (مخصوصى) نزد او مى يافت. گفت: اى مريم! اين از كجا براى تو ]آمده[ است؟! گفت: اين از نزد خداست. كه خدا هر كس را ]شايسته بداند و بخواهد، بى شمار روزى مى دهد.
* در ارتباط با فرزندآورى و كاهش نسل كه از دغدغه هاى بزرگ كليسا است، چه
مباحثى را مطرح نموديد؟
اتفاقا يكى از مباحثى كه در آن جا مورد بررسى قرار گرفت، بحث سقط جنين بود و نگاه آنان به اين مسأله براى اينجانب قابل توجه است. كليسا شديداً با مسائلى مانند اهداء جنين، فروش تخمك اسپرم و رحم اجاره اى مخالف است. آن ها سقط جنين را در هيچ شرايطى مجاز نمى دانند. هرچند امروزه در جهان، با ناديده گرفتن دستورات الهى، به طريق ديگرى عمل مى شود.
و اين جاست كه ما مى توانيم ژرف نگرى و عظمت دين مبين اسلام را به رخ جهانيان بكشانيم، چرا كه اسلام نگاه درستى به اين قضيه دارد. و طبق نظر فقهاى عظام، چنان چه جان مادر در خطر باشد، سقط جنين قبل و بعد از چهار ماه، جايز است؛ زيرا نفس بزرگترى در معرض تهديد قرار دارد.
تأكيد مى كنم كه هنر ما اين است بتوانيم به خوبى در مجامع بزرگ جهانى حضور پيدا كرده، ديدگاه صحيح اسلام را به جهان منتقل كنيم و از اصلى ترين وظيفه مان غفلت نكنيم و همواره مراقب باشيم تا از نظريات اسلام و عقايد شيعه، برداشت ناصحيح صورت نگيرد و یا مورد سوء استفاده دشمنان واقع نشود.
ادامه دارد….
منبع : سایت افق حوزه