حضرت فاطمه سلام الله علیها قلب و روح پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم
شناخت مقامات معنوی و فضایل اخلاقی شخصیت والای بانوی دو عالم، حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها که به فرموده فرزندش امام صادق علیه السلام، تأویل«لیله القدر» است؛ جز با استناد به کلمات نورانی معصومین علیهماالسلام امری ناممکن و ناشدنی است؛ از این رو دست تمنا به سوی بهترین و مطمئن ترین راه در ارائه مقامات معنوی و فضائل بیکران آن خورشید فروزان دراز کرده به ذکر گوشه ای از آن چه درباره آن بانوی کرامت از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بیان شده است، می پردازیم.
در عظمت مقام حضرت زهرا سلام الله علیها همین بس که در حدیث جابر بن عبدالله انصاری از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آمده است که خداوند تبارک و تعالی فرمود:«یا احمد لو لاک لما خلقت الافلاک و لو لا علی لما خلقتک و لو لا فاطمه لما خلقتکما؛ «ای احمد، اگر تو نبودی جهان و جهانیان را خلق نمی کردم و اگر علی نبود تو را نمی آفریدم و اگر فاطمه نبود تو و علی را خلق نمی کردم.»(جنه العاصمه، 168)
در روایت دیگری از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم خطاب به سلمان فارسی آمده است:«ای سلمان، هر کس دخترم فاطمه سلام الله علیها را دوست بدارد، در بهشت در کنار من خواهد بود، و هر کس او را دشمن بدارد در آتش جهنم خواهد بود. ای سلمان، دوستی فاطمه در صد جایگاه به حال انسان سودمند است که راحت ترین این جایگاه ها عبارت است از مرگ و قبر و میزان و سنجش اعمال و محشر و صراط و حساب کشی؛ پس دخترم فاطمه از هر کس راضی باشد، من از او خشنود می گردم و هر کس که من از او خشنود باشم خدا از او خرسند خواهد بود و هر کس فاطمه از او خشمگین باشد، من بر او خشم می کنم و هر کس من بر او خشم کنم، خداوند بر او غضب می کند. ای سلمان وای بر کسی که به فاطمه و فرزندان و شیعیانش ظلم و ستم کند.»(بحارالانوار، 116:27) در این روایت مبارک فاطمه سلام الله علیها معیار سنجش حق و باطل معرفی شده است چرا که خشنودی خدا در خشنودی او و خشم خدا در غضب اوست. از این رو اگر حضرت صدیقه از کار و رفتار و گفتاری ابراز رضایت نمایند مشخص می شود آن کار حق و صحیح است چرا که سبب خشنودی خدا می گردد و روشن است خداوند حکیم جز با خیر و نیکی راضی نمی شود و از آن سو غضب الهی نیز همین گونه است. از اینجا می توان پی به عصمت حضرت زهرا سلام الله علیها نیز بُرد، چرا که در این روایت به طور مطلق خرسندی و غضب ایشان معیار حق و باطل معرفی شده است و اگر کسی در فعل و قول معصوم نباشد نمی تواند به چنین مقامی برسد.
حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم در کلامی دیگر در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها می فرماید:«هی قلبی و روحی التی بین جنبی؛ او قلب و روح میان دو پهلوی من(و وجود من) است» و چون محل درک خشنودی و غضب قلب و روح است، روشن می شود چرا با خشنودی یا ناراحتی زهرای مرضیه حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم نیز دچار سرور یا غم می شوند. از سوی دیگر این تعبیر نشان از عظمت والای حضرت زهرا سلام الله علیها دارد چه آن که قلب و روح پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم عظیم و عالی است و محل نزول وحی و قرآن است. اکنون معنی روایت صدر بحث و لیله القدر بودن حضرت زهرا سلام الله علیها تا حدودی روشن می گردد! این عبارت شاید به نوعی تفسیر«بضعه منی» باشد، اما می توان گفت در این روایت چون از روح و قلب سخن آمده است حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم به مقامی بالاتر برای حضرت زهرا سلام الله علیها اشاره دارد که از پاره تن و نور عینی(نور چشم) و ثمره فؤادی(میوه دل) بودن والاتر است و البته منافاتی با مراتب پایین تر خود ندارد! چون که صد آید نود هم پیش ماست.
هفته نامه صبح صادق/ شماره495