مطالعات جدید محققان نشان میدهد، کودکان نوپایی که با اسباببازیهای موزیکال و پر سر و صدا بازی میکنند، کمتر تمایل به صحبت کردن دارند.
به گزارش ایرنا از هلث، این مطالعه که توسط محققان دانشگاههای آریزونای شمالی صورت گرفته نشان میدهد، اسباببازیهای الکترونیکی نوری یا موزیکال، توسعهی مهارتهای زبانی را در کودکان تضعیف میکند.
والدین تصور میکنند که اسباببازیهای گرانقیمت الکترونیکی به توسعهی هوش و مهارت کودکان کمک میکند؛ در صورتی که لزوماً چنین اتفاقی نمیافتد و ممکن است این اسباببازیهای صدادار، کودک را در صحبت کردن تنبل کند.
این تحقیقات شامل بررسی 26 کودک 10 تا 16 ماهه بود که به همراه والدین خود در آزمایش شرکت کردند. به هر خانواده سه گروه اسباب بازی داده شد. دسته اول اسباب بازیهای الکترونیکی نوری و موزیکال، دسته دوم شامل اسباببازیهای سنتی مانند لگو و دسته سوم شامل کتاب با تصویر حیوانات و اشکال رنگی بود.
مطالعه نشان داد اسباببازیهای الکترونیکی پر زرق و برقی که روشن میشدند و موزیکال بودند، مهارتهای زبانی کودکان را کاهش دادند و کودکان در حالی که با این اسباببازیها بازی میکردند، کمتر تمایل داشتند که با والدین خود صحبت کنند. در ادامه این مطالعات نشان داده شد کتابهای کودک ابزار مناسبی برای تقویت مهارتهای کلامی و ذهنی کودکان است.
محققان به والدین توصیه میکنند که در خرید اسباببازی برای کودکان دقت داشته باشند و اینکه کودک توسط یک وسیله الکترونیکی جذب شود، کافی نیست.
منبع: افق حوزه