جلسه ششم
اشاره
ما تَجَرَّعْتُ جُرْعَۀً اَحَبُّ اِلیَّ مِنْ جُرْعَۀِ غَیْظٍ لا اُکافِی بِها صاحِبَها؛هیچ جرعهاي ننوشیدم که
دوست داشتنی تر باشد از جرعۀ خشمی که طرف را بدان کیفر ندهم.
مظهر خلق حسن
پیامبر خدا(ص) مبدأ و منشأ همۀ خوبیها و مظهر خلق و خوي نیکوست. و همۀ امامان و انبیاي
الهی متصل به پیامبرند. در حقیقت همۀ خوبهاي عالم طفیل وجود پیامبرند.
از چیزهایی که انسان را به مبدأ خوبیها و مظهر خلق حسن نزدیک میکند و رنگ و بوي اشرف
موجودات و سر سلسلۀ هستی را به انسان میبخشد، مداومت بر ذکر صلوات است.
طفیل هستی عشقاند آدمی و پری ارادتی بنما تا سعادتی ببري
همۀ وجود، شعاع وجود پیامبر است و کل عالم مظهر خُلق و خوي پیامبر و ائمه: است.
امیرالمؤمنین(ع) به سلمان و ابوذر فرمودند:
کُلُّنا واحِدٌ اَوَّلُنا مُحَمَّدٌ وَ آخِرُنا مُحمّدٌ وَ اَوْسَطُنا مُحَمَّدٌ وَ کُلُّنا مُحَمَّدٌ فلا تَفَرَّقوا بَیْنَنا؛ همۀ ما یکی
هستیم. اول محمد است، آخر ما محمد است، میانۀ محمد است و همۀ ما محمدیم. بنابراین،
بین ما جدایی نیندازید.اگرکلمۀ « کُلُّنا محمد » نبود، ممکن بود کسی بگوید: یعنی اولین معصوم
نامش محمد است. و معصوم وسط، یعنی امام باقر(ع) هم محمد است. و آخرین معصوم، یعنی
امام زمان(ع) هم محمد است. ولی با جملۀ « کُلُّنا محمد » می فهماند که همه محمد و از یک
نورند.
طفیل وجود اهلبیت:
هر چه در عالم وجود است، به برکت وجود اهلبیت: است. خورشید و ماه و آسمان و زمین و
فرشتگان و بهشت، همه طفیل وجود اهل بیت اند.
اهل بیت: از نور پیامبر خلق شده اند. خداوند فرشتگان را از نور امیرالمؤمنین(ع) ، آسمان و زمین
را از نور فاطمه(س) ، خورشید و ماه را از نور امام مجتبی(ع) و بهشت و حور را از نور امام حسین(ع) آفرید.
بنابراین، فرشتگان و آسمان و زمین و خورشید و ماه و بهشت و حور همه از برکت وجود پیامبرند. و
اتصال و ارتباط با محمد و آل محمد که متخلق به اخلاق الهی هستند، در صفاي خلق و خوي ما بسیار
مؤثرند. و چنانچه در روایات آمده است، حسن خلق معیار رشد و کمال انسان است.