یگانگی با خداوند
اگر با دستگاه خدا آشنا شدیم، به دنیا و دنیاطلبی و دنیاداري بی اعتنا میشویم.
غم و اندوهمان میرود و سرور و شادي میآید.
باید با خدا یگانه شد. اگر کسی با خدا یگانه شود، امکان ندارد خدا گناه را به رخ او
بکشد و او را مؤاخذه کند. خداوند « اَظْهَر الجَمیل و سَتَر القَبیح » است. زیباییها را
آشکار میکند و زشتیها را میپوشاند.
از امام صادق(ع) در تأویل « یا مَنْ اَظْهَر الجَمیل و سَتَر القَبیح » چنین روایت شده است:
ما مِنْ مُؤمِنٍ اِلّا وَ لَهُ مِثالٌ فِی الْعَرْشِ فَاِذَا اشْتَغَلَ بِالرُّکُوعِ وَ السُّجُودِ وَ نَحْوِهِما فَعَلَ
مِثالُهُ مِثْلَ فِعْلِهِ فَعِنْدَ ذلکَ تَراهُ المَلائِکَۀُ فَیُصلُّونَ وَ یَسْتَغْفِرونَ لَهُ وَ اِذَا اشْتَغَلَ الْعَبْدُ
بِمَعْصیتِهِ اَرْخَی الُله عَلَی مِثالِهِ لِئَلّا تَطَّلِعَ المَلائِکَ ۀُ عَلَیْها فَهذا تَأویلُ ؛« یا مَنْ اَظْهَر
الجَمیل و سَتَر القَبیح » براي هر مؤمنی در عرش مثال و تشبهی وجود دارد. هرگاه
آن مؤمن به رکوع و سجده و نظیر اینها مشغول شود، آن مثال نیز به آن کار مشغول
میشود. در این هنگام فرشتگان آن مثال را مشاهده میکنند و براي او دعا و استغفار
میکنند. و هنگامی که آن بنده به گناه و معصیتی مشغول شود، خداوند بر آن مثال
پردهاي میکشد تا فرشتگان از معصیت و گناه او آگاه نگردند. و این است حقیقت
و مقصود از « یا من اَظْهَر الجَمیل و سَتَر القَبیح » .