حديث بهترين زن
اينكه حضرت زهرا(س) فرموده اند براي زنان بهتر است كه مردي آنان را نبيند و آنان هم مردي را نبينند آيا فقط صرف ديدن با چشم سر منظور است يا معنايي فراتر از اين دارد؟
با دقت در مطالب ذیل پاسخ پرسش شما روشن می گردد :
1- منظور از دیدن در این روایت همان دیدن با چشم ظاهرو به تعبیر شما چشم سر است نه چشم باطن و بصیرت .
2- اگر در آیات و روایات اسلامی مطالعه و تعمق داشته باشیم به این اصل مسلم می رسیم که اسلام احياگر شخصيت زن و حافظ كرامت انسانى اوست، اسلام به زن مانند مرد استقلال اقتصادى داده است اسلام به زن همانند مرد حقوق اجتماعى قايل است و زن مانند مرد مىتواند با رعايت قوانين و مقررات اسلامى در فعاليتهاى اجتماعى و اقتصادى و سياسى و فرهنگى شركت كند بلكه در بسيارى از موارد، شركت زنان در جامعه و به عهده گرفتن مسؤوليتهاى عمومى مانند مردان واجب است مانند تصدى امور بانوان در جامعه و امر به معروف و نهى از منكر البته شركت در فعاليتهاى عمومى و به عهده گرفتن مسؤوليتها در صورتى امر مثبت و سازنده است كه در چارچوب مقررات الهى و دين باشد. زيرا معيار در فعاليتهاى فردى و عمومى حفظ ارزشهاى اسلامى و تقوا است و در اين فرقى بين زن و مرد وجود ندارد. متفكر شهيد استاد مطهرى در اين مورد مى فرمايند:
4- در این سخن نورانی حضرت زهرا –ع-بهترین وضعیت رعایت عفاف معرفی شده است ولی در عین حال گاهی موضوعاتی مهم تر و با اهمیت تر با این حالت و وضعیت تزاحم پیدا می کند و چون مهم است بر آن مقدم می شود و خود زهرای مرضیه –ع- نیز برای انجام وظیفه الهی و سیاسی و اجتماعی خود و دفاع از اسلام و ولایت در بحرانی ترین اوضاع جامعه اسلامی در مسجد حضور یافت و با سخنرانی کوبنده و روشنگر خود توطئه منافقین و بد خواهان را افشا نمود و از حق و ولایت جانانه دفاع نمود و در عین حال حد کامل حجاب و عفاف ایلامی را رعایت نمود و در حالی که زنان بنی هاشم و کنیزان آن حضرت دورش را حلقه کرده بودند در این صحنه حضور یافت . از اين رهگذر است كه فاطمه زهرا(س) مى فرمايد: صلاح زنان در اين است كه طورى زندگى نمايند كه نه مردان بيگانه را ببينند و نه چشم بيگانگان بدان بيفتد و الا خود فاطمه زهرا(س) در متن مسائل سياسى اجتماعى قرار داشت و همواره از حق و اسلام و اهل بيت دفاع مىكرد بعد از رحلت پيامبر(ص) در آن شرايط حساس و دشوار بحرانى كه فتنه و دشمن تماميت اسلام و قرآن را تهديد مى كرد. فاطمه زهرا بود كه با شركت خود در صحنه سياسى واجتماعى از مقام ولايت و رهبرى دفاع مى كرد.
5- با توجه به مطالب فوق ديدگاه حضرت زهرا(س) در مورد حضور زن در صحنههاى اجتماعى و سياسى روشن مىشود. اگر از فاطمه زهرا(س) نقل شده ويژگى زن مسلمان اين است كه نه مرد نامحرم او را ببيند و نه او مرد نامحرم را ببيند [قال النبى(ص) لها اى شى خيرٌ للمرأة قالت لاترى رجلاً ولايراها رجل] هرگز به معناى انزوا و گوشهنشينى زن مسلمان نيست بلكه يا منظور اين است كه در فعاليتهاى اجتماعى بايد آن چنان مقررات اسلامى را رعايت كند كه موجب نگاه حرام نامحرمان نشود وبالعكس و يا به آن معناست كه در مديريت امور بانوان خود زنان بايد عهدهدار باشند تا نيازى به تماس با مرد نامحرم نباشد.
6- اگر كمى دقيقتر بينديشيم اين سخن حضرت زهرا(س) بهترين الگو براى دنياى امروز است و چند كاركرد اساسى دارد:
الف- تأمين سلامت و بهداشت معنوى جامعه.
ب- رشد و استقلال و خودكفايى جامعه زنان. زيرا اگر قرار باشد زن را مردان نامحرم نبينند، لازمهاش اين است كه آنان داراى خودكفايى علمى در امور لازم خود مانند پزشكى و… باشند و اين بهترين عامل رشد جامعه زنان است. پس دور بودن از نامحرم به معناى گوشه نشينى نيست، بلكه فعاليت و تلاش علمى و عملى و رسيدن به خودكفايى است.
براى آگاهى بيشتر ر.ك:
1- مسأله حجاب، شهيد مرتضى مطهرى.
2- فلسفه حقوق، قدرت اللَّه خسروشاهى- مصطفى دانشپژوه.
3- فاطمه بانوى نمونه اسلام، ابراهيم امينى
4- زندگانى حضرت فاطمه، سيد هاشم رسولى محلاتى. (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها، كد:1/100114422
اندیشه قم