پنجم مرداد1358 سالروز اقامه ي اولين نماز جمعه پس از پيروزي انقلاب
روز جمعه، پنجم مرداد ماه سال1358(سوم ماه مبارك رمضان1399قمري) اولين نماز جمعه در تهران بعد از پيروزي انقلاب اسلامي به امامت مرحوم آيت الله سيد محمود طالقاني در دانشگاه تهران برگزار شد.
امام خميني(ره) چند روز ژيش از اين تاريخ، اين وظيفه را به ايشان تكليف كردند و دستور برژايي و اقامه ي نماز جمعه را صادر فرمودند. واگذاري اين تكليف عظيم و سنگين توسط رهبر فرزانه ي انقلاب در حساس ترين برهه از زمان انقلاب بر عهده ي آيت الله طالقاني كه همچون ابوذر، زبان گويايي براي بازگويي حقايق و رسوا نمودن دشمنان انقلاب داشت، امر خطيري بود. جالب اين است كه مكان اقامه ي نماز را يك مكان علمي يعني دانشگاه تهران تعيين كردند كه اين نشان دهنده ي پيوند عميق علم با عبادت و سياست با ديانت است.
جمعيت انبوه و ميليوني كه از نخستين ساعات بامداد از نقاط مختلف شهر تهران به دانشگاه و خيابان هاي اطراف هجوم آورده بودند با مشاهده ي امام جمعه، تكبيرگويان به استقبال ايشان رفتند و لحظاتي بعد شعارها به اوج خود رسيد و جمعيت با سر دادن شعارهاي انقلابي، حمايت خويش را از رهبري امام خميني(ره) و نهضت الهي ايشان اعلام داشتند.
مرحوم آيت الله طالقاني، به محض ورود به جايگاه، شروع به ايراد خطبه كردند و در خطبه اوّل، فلسفه ي اقامه ي نماز جمعه را تشريح نمودند و در خطبه ي دوّم به بحث درباره ي مسايل سياسي روز ژرداختند.
آيت الله طالقاني در رابطه با نماز جمعه و تاريخچه ي آن گفتند:
«نماز جمعه مظهر كاملي است از وحدت توحيدي ملت مسلمان و در عين حال آگاهي و افشا كردن دسايس دشمنان و مطلع كردن همه ي مسلمانان به وظايفي كه در مدت يك هفته در ژيش دارند. نماز جمعه با توجه به آيه ي كريمه«فَاِذا نودِيَ الصَّلوه مِن يَومِ الجُمعَهِ فَاسعُوا إلي ذِكرِ الله…» آغاز شد. وقتي حضرت محمد(ص) از مكه به مدينه هجرت فرمودند، در جنوب شهر يثرب كه هنوز به نام مدينه الرسول نامگذاري نشده بود در روبروي مسجد قبا در روز جمعه نماز گزاردند. در اولين جمعه بعد از اين نماز، حضرت محمد(ص) بين راه مسجد قبا و مدينه، اولين نماز جمعه را به شكلي كه بعدها در اسلام مرسوم شد به جاي آوردند. اين اولين شكل صف توحيدي، صف اقامه و قسط، صف جهاد، و صف نماز جمعه و مظهر كاملي از صف توحيدي ملت اسلام و در عين حال آگاهي، تفسير، هشياري، افشاء كردن دسايس دشمن و مطلع كردن همه مسلمانها به وظايف و مسئوليت هايي- كه لااقل در مدت يك هفته در پيش دارند- بود.»
«نماز جمعه صف عبادت و صف حق پرستي، صف قنوت، و وجدان هاي بيدار خداپرستان در عين حال صف فرماندهي، صف جنگ و فرمانبري است.»
«آن صف مختصري كه در ابتداي هجرت و در آغاز تأسيس مجتمع قسط و عدل اسلامي در بيابان هاي مدينه تأسيس شد، گسترش پيدا كرد؛ ادامه يافت و شرق و غرب دنيا را فراگرفت… .
فلسفه ي تعطيل شدن يا نيمه تعطيل شدن نماز جمعه در ميان مسلمان ها بين ما شيعيان همين است كه صف نماز، صف جمعه يك صف سياست و عبادت و اجتماع اسلامي اسلامي است و بايد با رهبري رهبري هايي كه از مردم و خدا انتخاب شده اند اين صف ها تشكيل بشود و نماينده ي چنين رهبري هاي الهي باشند. ولي بعد از آن كه اسلام و موازين و احكام اسلام به صورت انحرافي درآمد، صف جمعه هم وابسته شد، به صف طاغوتها؛ شيعه در اقامه ي اين جماعت و اين اجتماع توقف كرد ولي امروز كه طاغوتها و طاغوتيان سرنگون شده اند و رهبري، رهبري الهي است، امامت است، عدل است، قسط است بايد ما و همه برادران در شهرها و قصبات و اطراف كشور همان طوري كه امام خواسته اند اين صف را تشكيل بدهند… .»
ايشان در خطبه دوّم به مهمترين مسئله سياسي روز كه انتخابات مجلس خبرگان جهت تدوين قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران بود، پرداختند و راهنمايي ها و تذكراتي را در اين جهت ارائه فرمودند.
با آغاز اقامه ي نماز جمعه، گروهك هاي مغرور و منافق كه براي فريفتن مردم و براي واژگون نشان دادن مسائل و به انحراف كشيدن انقلاب، دست به تبليغات بسيار عظيم و خطرناك و حساب شده زده بودند و سرمايه هاي عظيمي را در اين مسير به كار گرفته بودند تا با پخش شايعات و رواج اكاذيب در بين مردم، انقلاب اسلامي را به انحراف بكشانند و نابود نمايند، ناگهان با يك معجزه ي بزرگ الهي و اسلامي روبرو شدند و با برپايي نماز دشمن شكن جمعه تمامي نقشه هاي منافقان نقش بر آب شد و اينان كه سالها چهره ي خود را در پوششي از صلاح و سداد مخفي كرده بودند، نتوانستند اين امّت را به گمراهي بياندازند و اتحاد و اجتماع صفوف نمازگزاران نماز جمعه بود كه سرانجام توطئه هاي حساب شده و ترتيب يافته ي منافقان را خنثي ساخت و حيله و تزوير آنان را در هم شكست. شياطين و منافقان در همه جا راه يافتند اما در صفوف نماز جمعه هرگز راه نيافتند و در هر كجا عالمي آگاه و نماز جمعه اي باشكوه بود منافقان از آن جا رانده شدند و سرانجام از صفوف همين نماز جمعه ها بود كه مشت هاي گره كرده به سوي منافقان و احزاب و گروهك هاي مغرور و مستكبر و از خدا بي خبر نشانه رفت و آنان را پراكنده، متواري و نابود ساخت و از همين سنگر الهي نماز جمعه بود كه توده هاي آگاه حزب الله، ضد انقلاب را مجبور به شكست كردند و نفرت و خشم و غضب خود را بر سر منافقان و معاندان باراندند.
منبع: روزها و رويدادها/جلد دوم