وَ قالَ عَلَيْهِ السَّلامُ: لاشَرَفَ اَعْلى مِنَ الاِْسْلامِ، وَلا عِزَّ
و آن حضرت فرمود: شرفى برتر از اسلام، عزّتى
اَعَزُّ مِنَ التَّقْوى، وَ لا مَعْقِلَ اَحْصَنُ مِنَ الْوَرَعِ، وَلا شَفيعَ
عزيزتر از تقوا، پناهگاهى نگاه دارنده تر از اجتناب از حرام، شفيعى
اَنْجَحُ مِنَ التَّوْبَةِ. وَلا كَنْزَ اَغْنى مِنَ الْقَناعَةِ، وَ لا مالَ اَذْهَبُ
رهاننده تر از توبه، و گنجى بى نيازكننده تر از قناعت، و ثروتى براى از بين بردن
لِلْفاقَةِ مِنَ الرِّضى بِالْقُوتِ. وَ مَنِ اقْتَصَرَ عَلى بُلْغَةِ الْكَفافِ
تهيدستى بهتر از رضا به داده حق نيست. آن كه به مقدار كفافش اكتفا كند
فَقَدِ انْتَظَمَ الرَّاحَةَ، وَ تَبَوَّاَ خَفْضَ الدَّعَةِ. وَ الرَّغْبَةُ مِفْتاحُ
به آسودگى پيوسته، و در خوشى جاى گرفته. رغبت به دنيا كليد
النَّصَبِ، وَ مَطِيَّةُ التَّعَبِ. وَالْحِرْصُ وَالْكِبْرُ وَ الْحَسَدُ دَواع
رنج و مركب ناراحتى است. حرص و كبر و حسد موجبات
اِلَى التَّقَحُّمِ فِى الذُّنُوبِ، وَالشَّرُّ جامِعٌ لِمَساوِىَ الْعُيُوبِ.
درافتادن در گناه اند، و بدى جمع كننده تمام عيوب است.