احکام و آداب عقیقه
در دین مبین اسلام تولد فرزند دارای احکامی است که بعضی واجب و برخی مستحب می باشد. عمل به این احکام در زمینه سازی برای سلامت و تربیت معنوی فرزند نقش به سزایی دارد. موارد ذیل، بعضی از این احکام مستحب است:
مستحب است کودک را پس از تولد در صورتی که ضرری متوجه او نشود، بشویند و نیز در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه بگویند و کام او را با آب فرات و تربت سیدالشهدا علیه السلام بردارند و برای او نام نیک انتخاب کنند که این از حقوق فرزند بر پدر می باشد، و بهترین اسم ها اسمی است مه متضمّن معنای عبودیّت برای خداوند تعالی باشد، مثل: عبدالله، عبدالرحمن، عبدالرحیم و… و پس از آن اسماء انبیاء و ائمه علیهم السلام و از همه اسم ها بهتر«محمّد» است.
{و برای دختر نیز مستحب است نامی مناسب و دارای معنای خوب، مثل: فاطمه، زهرا، زینب، خدیجه و… انتحاب کنند.} و از دیگر مستحبات آن است که پس از ولادت طفل، ولیمه بدهند.
یکی از مستحبات مؤکّد آن است که برای طفل عقیقه کنند. کسانی که قدرت مالی ندارند، هر گاه توانستند آن را انجام دهند و اگر هیچ گاه نتوانستند عقیقه کنند، اشکالی ندارد. و در استحباب عقیقه فرقی بین فرزند پسر و دختر و نوزاد اول و دوم و غیره نیست.
در ارزش و اهمیت این عمل مستحب، همین بس که از امام صادق علیه السلام نقل شده است:«کُلُّ مَولودٍ مُرتَهَنٌ بِعَقیقَتِهِ؛ هر مولودی در گروِ عقیقه خود است.» به عبارت دیگر، اگر عقیقه نکند، در معرض انواع بلاهاست.
اما باید دانست که در عقیقه اموری است که توجه به آن ها لازم می باشد؛ یا مراعات آن ها اولی و مستحب است و یا اصل عقیقه بدون آن ها محقق نمی شود، و آن ها عبارت اند از:
1. عقیقه حتماً باید یکی از انعام ثلاثه باشد؛ یعنی یا از جنس گوسفند باشد که البته بُز نیز در این باب با گوسفند یک جنس حساب می شود. و یا از جنس گاو باشد و یا از جنس شتر.
2. مستحب است برای مولود پسر حیوانی نر و برای نوزاد دختر حیوان ماده عقیقه شود.
3. مستحب است عقیقه در هفتمین روز ولادت باشد؛ ولی اگر با عذر یا بدون عذر از روز هفتم تأخیر افتاد، استحباب آن ساقط نمی شود، حتی اگر کودک بمیرد، باز هم مستحب است برای او عقیقه کنند. البته اگر قبل از زوال روز هفتم بمیرد، استحباب عقیقه ساقط می شود. و اگر تا زمان بلوغ عقیقه نشد، مستحب است خودش برای خودش عقیقه کند. یعنی تا وقتی طفل بالغ نشده، استحباب و سنت بودن عقیقه برای پدر طفل است و پس از بلوغ، بر خود فرزند سنت است که برای خودش عقیقه کند.
بلکه اگر برای خودش در تمام مدت زندگی عقیقه نکرد، مستحب است برای او پس از مُردنش عقیقه کنند.
شرایط عقیقه
4. گفته شده: مستحب است شرایط حیوانی که برای قربانی تهیه می کنند، در حیوانی که برای عقیقه در نظر می گیرند نیز جمع شده باشد؛ یعنی:
الف. حیوان سالم باشد.
ب. اگر شتر است، سنّش کمتر از پنج سال نباشد.
ج. اگر گاو است، کمتر از دو سال نباشد.
د. اگر بُز است، کمتر از یک سال کامل نباشد.
ه. اگر گوسفند است، کمتر از هفت ماه نباشد.
موارد مصرف عقیقه
5. مستحب است که پا و ران حیوان عقیقه را به قابله بدهند؛ بلکه در بعضی اخبار وارد شده است که یک چهارم آن را و در بعضی دیگر وارد شده است که یک سوم عقیقه را به قابله بدهند. و اگر یک چهارم آن را که مشتمل بر پا و ران است، به وی بدهند، بعید نیست که به هر دو استحباب عمل کرده باشند. و اگر کودک هنگام ولادت قابله نداشته باشد، همان مقدار را به مادر کودک بدهند تا او آن مقدار را به هر کس که خواست، صدقه دهد. و این صدقه اختصاص به فقرا ندارد، بلکه به هر کس دلش خواست، آن مقدار را می بخشد. و اگر قابله مادربزرگ پدری نوزاد باشد یا زنی باشد که نان خور پدر کودک است، چیزی از عقیقه اختصاص به او ندارد.
6. مکروه است والدین کودک و نیز کسانی که نان خور آن ها حساب می شوند، از عقیقه مصرف کنند و این کراهت در مورد مادر شدیدتر است.
7. گوشت عقیقه را می توان خام بین مؤمنین تقسیم کرد و می توان پخت و تقسیم کرد و همچنین می توان پخت و مؤمنین را دعوت کرد تا مصرف کنند و حداقل دعوت شدگان دَه نفر باشند.{و اگر خواستند گوشت را پخته یا خام تقسیم کنند، باز هم حداقل بین دَه نفر تقسیم کنند.} البته اگر بیش از دَه نفر باشند، افضل است.
8.دعوت شدگان یا کسانی که گوشت عقیقه بین آن ها تقسیم می شود، فقط مؤمنین و اهل ولایت باشند.
9. مستحب است کسانی که گوشت عقیقه را مصرف می کنند، پس از آن برای کودک دعا کنند.
10. مکروه است که استخوان های عقیقه شکسته شود، بلکه بهتر است آن ها را از یکدیگر از سرِ مفاصل جدا کنند؛ به گونه ای که استخوان ها نشکند.
11. شرط نیست که حتماً پدر کودک برای او عقیقه کند، بلکه اگر دیگران نیز مثل مادر طفل یا پدربزرگ یا عموی او برای او عقیقه کنند، خوب است.
دعای عقیقه
مستحب است هنگام کُشتن عقیقه دعاهایی را که وارد شده است، بخوانند و از خداوند تعالی بخواهند که عقیقه را فدیه قرار دهد؛ یعنی گوشت آن در مقابل گوشت کسی که عقیقه برای اوست، استخوان در مقابل استخوان، پوست در مقابل پوست و مو در مقابل مو باشد.
برخی از دعاهایی که در این مورد نقل شده، عبارت است از:
الف. ابراهیم کرخی از امام صادق علیه السلام نقل کرده که آن حضرت فرمود: هنگامی که عقیقه کردی، بر عقیقه بگو:«بِسمِ اللهِ وَ بِاللهِ اللَّهُمَّ عَقیقَهٌ عَن فُلانٍ لَحمُهَا بِلَحمِهِ وَ دَمُهَا بِدَمِهِ وَ عَظمُهَا بِعَظمِهِ اللَّهُمَّ اجعَلهُ وِقَاءً لِآلِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله و سلم.»
ب. همچنین امام صادق علیه السلام فرمود: وقتی که اراده کردی عقیقه را ذبح کنی، می گویی:«یَا قَومِ إِنّی بَرِیءٌ مِمَّا تُشرِکونَ إِنّی وَجَّهتُ وَجهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ السَّماواتِ وَ الأرضَ حَنیفاً مُسلِماً وَ مَا أَنا مِنَ المُشرِکینَ إِنَّ صَلاتِی وَ نُسُکی وَ مَحیَایَ وَ مَماتِی لِلّهِ رَبِّ العالَمینَ لَا شَریکَ لَهُ وَ بِذلِکَ أُمِرتُ وَ أَنَا مِنَ المُسلِمینَ اللَّهُمَّ مِنکَ وَ لَکَ بِسمِ اللهِ وَ اللهُ أَکبَرُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَقَبَّل مِن فُلانِ بنِ فلانٍ.» سپس مولود را نام می بری و حیوان را ذبح می کنی.
ج. امام باقر علیه السلام نیز فرمود: هنگام ذبح عقیقه بگو:«بِسمِ اللهِ وَ بِاللهِ وَ الحَمدُ لِلّهِ وَ اللهُ أَکبَرُ إِیماناً بّاللهِ وَ ثَناءً عَلَی رَسولِ اللهِ صلی الله علیه و آله و سلم وَ العِصمَهٌ لِأَمرِهِ وَ الشُّکرُ لِرِزقِهِ وَ المَعرِفَهُ بِفَضلِهِ عَلَینا أَهلَ البَیتِ.» و اگر کودک پسر است بگو:«اللَّهُمَّ إِنَّکَ وَهَبتَ لَنَا ذَکَراً وَ أَنتَ أَعلَمُ بِمَا وَهَبتَ وَ مِنکَ مَا أَعطَیتَ وَ کُلَّمَا {کُلَّ ما} صَنَعنَا فَتَقَبَّلهُ مِنَّا عَلَی سُنَّتِکَ وَ سُنَّهِ نَبِیِّکَ صلی الله علیه و آله و سلم وَ اخسَأ عَنَّا الشَّیطانَ الرَّجِیمَ لَکَ سُفِکَتِ الدِّماءُ لَا شَرِیکَ لَکَ الحَمدُ لِلَّهِ رَبِّ العالَمینَ.»
نکات مهم
1. عقیقه از قربانیِ مستحب بهتر و لازم تر است. البته بعضی از فقهاء فرموده اند:«اگر کسی در روز عید قربان قربانی کند، به جای عقیقه محسوب می شود و کفایت می کند.
2. صدقه دادن قیمت حیوانی که می خواهند عقیقه کنند، جایگزین عقیقه نمی شود و از آن کفایت نمی کند؛ بلکه خوب است صبر کنند تا عقیقه میسّر شود.
مبلّغان/84