پس ازنهاد خانه و خانواده که کانون پر مهر و محبت پدر و مادر است مدرسه مهمترین مکان برای تعلیم و تربیت است جائی که محل بروز و ظهور رسالت خطیر معلمی است که اگر او معلمی کند راه انحراف بسته می شود و در زندانها مسدود می گردد. مکتب تعلیم و تربیت اسلامی رسالتهای مهمی را برای معلم و مربی ترسیم کرده است که به ترتیب به طرح آنها می پردازیم.
1- دعوت به سوی خدا و تربیت الهی:
معلم بایستی همه چیزش برای خدا باشد. آموزشش برای خدا، تربیتش برای خدا، اعمالش برای خدا، نشستنش برای خدا، سکوتش برای خدا، با توجه به خداست که میشود تربیت الهی نمود.
2- دعوت به سوی نور و تربیت نورانی:
نقش سرپرستی، دلسوزی و خروج آگاهانه افراد از ظلمات به سوی نور به عهده معلم گذاشته شده است و چه بسا با تربیت نورانی یک نفر جهانی را متحول کند.
3- دعوت به سوی اصلاح جامعه و تربیت صالح:
رسالت معلمی چنین است که با کسب توفیق الهی به اصلاح فرهنگ و تربیت فکر و مغز های متفکر می پردازد تا تمامی عرصه های جامعه به سمت اصلاح حرکت نماید.
4- دعوت به پاکسازی و تربیت اخلاقی:
توقع اصلاح جامعه بدون اصلاح مربیان و معلمان آن جامعه توقعی بی جا و نارواست. لذا پاکسازی و خود سازی را هر کس باید خودش شروع کند و عقاید و اخلاق و اعمالش را تطبیق با اسلام بدهدآن وقت به اصلاح دیگران بپردازد؛ تربیت اخلاقی کند و احساس مسئولیت اخلاقی را در همه عرصه ها در متربیان رشد دهد و آنها را متعهد به جامعه اسلامی تحویل دهد.