عبادت و بندگي در كلام بزرگان:
شيخ اشراق: «ومن الطّرائق العبادة الدائمة، مع قرائة الوحي الالهي والمواظبة علي الصلوات في جنيح الليل ـ والناس نيام ـ والصّوم واحسنه ما يؤخّر فيه الافطار الي السّحر، لتقع العبادة في الليل علي الجوع وقراءة آيات في الليل مهيّجة لرقة و شوق…».
«از جمله راههاي كمال نفس، عبادت با مداومت است؛ همراه خواندن قرآن و نماز شب، در آن لحظات كه مردم در خوابند، و روزه، كه بهترين نوع از روزه آن است كه تا به هنگام سحر افطار نكند تا عبادات او در شب با شكم سبك انجام پذيرد. همچنين بايد در دل شب پارهاي چند از قرآن بخواند، آيههائي كه صفاي دل و هيجان روح را زياد مي كند…» [1]
حضرت امام خميني (ره): سالك الي الله را ضروري است كه به مقام ذل خود پي برد و نصب العين او ذلت عبوديت و عزت ربوبيت باشد. و هر چه اين نظر قوت گيرد عبادت روحاني تر شود و روح عبادت قويتر شود…»[2]
…سالك جديت كند كه عبادت را از روي نشاط و محبت قلب و فرح و انبساط خاطر بجا آورد و از كسالت و ادبار نفس در وقت عبادت احتراز شديد كند… زيرا كه اگر نفس را در اوقات كسالت و خستگي وادار به عبادت كند ممكن است آثار بدي به آن مرتب شود كه از جمله آنها آن است كه انسان از عبادت منضجر شود»[3]
اگر قلب در وقت عبادت غافل و ساهي باشد، عبادت او حقيقت پيدا نكند و شبه لهو و بازي است و البته چنين عبادتي را در نفس به هيچ وجه تأثيري نيست و عبادت از صورت ظاهر به باطن و ملكوت بالا نرود …»[4].
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1] . سيماي فرزانگان ـ ص158ـ رضا مختاري ( دفتر تبليغات حوزه علميه قم ـ چاپ هشتم/ 1374)
[2] . آداب الصلوه ـ ص 9- امام خميني (ره) مؤسسه نشر وتنظيم آثار امام خميني (ره) چاپ سوم / 1370 )
[3] . همان ص 23
[4] . همان ص 33
اندیشه قم