(1)سوره حمد
ترجمة الميزان ج : 1ص :24
سورة الفاتحة
بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ(1) الْحَمْدُ للَّهِ رَب الْعَلَمِينَ(2) الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ(3) مَلِكِ يَوْمِ الدِّينِ(4) إِيَّاك نَعْبُدُ وَ إِيَّاك نَستَعِينُ(5)
ترجمه آيات :
بنام خدائي كه هم رحمتي عام دارد و هم رحمتي خاص به نيكان .
ستايش مر خدا را كه مالك و مدبر همه عوالم است .
هم رحمتي عام دارد و هم رحمتي خاص به نيكان .
خدائي كه مالكيت علي الاطلاقش در روز جزا .
براي همه مكشوف ميشودتنها تو را ميپرستيم و تنها از تو ياري ميطلبيم .
بيان
(بسم الله الرحمن الرحيم ) بسيار ميشود كه مردم ، عملي را كه ميكنند ، و يا ميخواهند آغاز آن كنند ، عمل خود را با نام عزيزي و يا بزرگي آغاز ميكنند ، تا باين وسيله مبارك و پر اثر شود ، و نيز آبروئي و احترامي به خود بگيرد ، و يا حداقل باعث شود كه هر وقت نام آن عمل و يا ياد آن به ميان
ترجمة الميزان ج : 1ص :25
ميآيد ، به ياد آن عزيز نيز بيفتند .
عين اين منظور را در نامگذاريها رعايت ميكنند ، مثلا ميشود كه مولودي كه برايشان متولد ميشود، و يا خانه ، و يا مؤسسهاي كه بنا ميكنند ، بنام محبوبي و يا عظيمي نام ميگذارند ، تا آن نام با بقاء آن مولود ، و آن بناي جديد ، باقي بماند ، و مسماي اولي به نوعي بقاء يابد ، و تا مسماي دومي باقي است باقي بماند ، مثل كسي كه فرزندش را به نام پدرش نام ميگذارد ، تا همواره نامش بر سر زبانها بماند ، و فراموش نشود .
اين معنا در كلام خداي تعالي نيز جريان يافته ، خدايتعالي كلام خود را به نام خود كه عزيزترين نام است آغاز كرده ، تا آنچه كه در كلامش هست مارك او را داشته باشد ، و مرتبط با نام او باشد ، و نيز ادبي باشد تا بندگان خود را به آن ادب ، مؤدب كند ، و بياموزد تا در اعمال و افعال و گفتارهايش اين ادب را رعايت نموده ، آن را با نام وي آغاز نموده ، مارك وي را به آن بزند ، تا عملش خدائي شده ، صفات اعمال خدا را داشته باشد ، و مقصود اصلي از آن اعمال ، خدا و رضاي او باشد ، و در نتيجه باطل و هالك و ناقص و ناتمام نماند ، چون به نام خدائي آغاز شده كه هلاك و بطلان در او راه ندارد .
خواهيد پرسيد كه دليل قرآني اين معنا چيست ؟ در پاسخ ميگوئيم دليل آن اين است كه خدايتعالي در چند جا از كلام خود بيان فرموده : كه آنچه براي رضاي او و به خاطر او و به احترام او انجام نشود باطل و بي اثر خواهد بود ، و نيز فرموده : بزودي بيك يك اعمالي كه بندگانش انجام داده ميپردازد ، و آنچه به احترام او و به خاطر او انجام ندادهاند نابود و هباء منثورا ميكند ، و آنچه به غير اين منظور انجام دادهاند ، حبط و بي اثر و باطل ميكند ، و نيز فرموده : هيچ چيزي جز وجه كريم او بقاء ندارد ، در نتيجه هر چه به احترام او و وجه كريمش و به خاطر رضاي او انجام شود ، و به نام او درست شود باقي ميماند ، چون خود او باقي و فنا ناپذير است ، و هر امري از امور از بقاء ، آن مقدار نصيب دارد ، كه خدا از آن امر نصيب داشته باشد .
ادامه »