و علی الباب الثالث مکتوب: لا اله الا الله، محمد رسول الله، علی ولی الله، لکلّ شیء حیله و حیله الصحه فی الدنیا أربع خصال:(حدیث معراجیه)
1- قله الکلام 2- قله المنام 3- قله المشی 4- قله الطعام
1- قله الکلام: در این بحث می توان به مباحث مربوط به زبان(آفات، راه حل ها و محسّنات) و مباحث مربوط به محتوای کلام(حق و باطل) و شیوه ی ادای کلام(نیکو و جدل) اشاره کرد.
قال علی علیه السلام:«من کثُر کلامه کثر خطاؤه و من کثر خطاؤه قلّ حیاؤه و من قلّ حیاؤه قل ورعه و من قلّ ورعه مات قلبه و من مات قلبه دخل النار».
2- قله االمنام:در این بحث نیز می توان به تعریف خواب و مشابهت آن با مرگ، آثار کم خوابی و خواب زیاد و تعبیر خواب اشاره کرد. شیخ بهائی غفلت و محرومیت را از آثار خواب زیاد می شمارد.
خواب زیاد موجب فقر قیامت: قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:«ایّاکم و کثره النوم فانّ کثره النوم یدع صاحبه فقیراً یوم القیامه».
خواب زیاد موجب بغض الهی: قال الباقر علیه السلام:«قال موسی علیه السلام یا رب أی عبادک أبغض الیک؟ قال: جیفه باللیل و بطّال بالنهار.»
3- قله المشی: از آن جا که دنیا – به تعبیر روایات- مزرعه ای برای آخرت است و بازاری برای تجارت، و آخرت هدف می باشد. چنانچه تلاش انسان تنها به هدف دنیا باشد مذموم و چنان چه به هدف تأمین سعادت دنیا و آخرت باشد ممدوح است.
امام مجتبی علیه السلام در تمیز بین مؤمن و کافر همین دو نوع تلاش را متذکر می شود که:«فان المؤمن یتزوّد و الکافر یتمتّع».
4- قله الطعام: در این بحث می توان به چگونه خوردن، چه وقت خوردن و چه مقدار خوردن اشاره کرد و آثار سوء پُرخوری و محسّنات کم خوری را مورد اشاره قرار داد. به عنوان مثال مضمون روایات است که شکم پرستی منشأ همه امراض است و ریشه خیلی از گناهان می باشد و در مقابل، کنترل شکم زمینه ساز کنترل هوای نفس است و درمان همه دردها می باشد.