روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان
………………………………………….. .. …………………………
مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی در شرح فراز اول دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان می گوید: خداوند متعال در قرآن میفرماید: «لیلهالقدر خیر من الف شهر» یعنی: “شب قدر از هزار ماه بهتر و والاتر است". چراکه در شب قدر قرآن نازل گردید «انا انزلناه فی لیله القدر» و در این شب سرنوشت انسانها رقم میخورد و فرشتگان در این شب به زمین تنزل میکنند «تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر» یعنی: “ملائکه و روح به اذن ذات اقدس پروردگار از (برای) هر امر و فرمانی در (این شب) نازل میگردند" و این شب تا صبحگاه سلامت و رحمت است «سلام هی حتی مطلع الفجر») که ما نیز در این روز از خداوند خواستاریم آن فضیلتی را که شب قدر دارد و با توجه به آیات بالا بیان گردید، نصیب ما گرداند.
>منظور از «من العسر الی الیسر» چیست؟
وی در شرح این فراز از دعا «و صیر اموری فیه من العسر الی الیسر» تأکید می کند: منظور از “من العسر الی الیسر"، “از سختی به سوی آسایش و راحتی" میتواند همان وعده خداوند باشد که دو بار در یک سوره مکرر میفرماید: «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا»(انشراح ،6) یعنی “به درستی که همراه هر سختی آسانی است". یعنی انسان هنگامی که سختی بر کار او باشد به حتم در کنار آن آسایش و راحتی خواهد داشت و منظور از راحت بودن عسر و سختی کار شاید صبری باشد که خداوند در تحمل آن کار به انسان میدهد تا به آن راحتی و آسایش دست یابد، چراکه خداوند نیز برای بندگانش سختی نمیخواهد بلکه آسایش و راحتی را برای آنان میخواهد. چنانچه در قرآن میفرماید: «یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ»(بقره ،185) یعنی :” خداوند برای شما آسانی و آسایش میخواهد و برای شما سختی و مشقت نمیخواهد" چراکه خداوند به انسانها به خاطر ضعیف بودنشان در خلقت تخفیف دهد چنانچه میفرماید: « یُرِیدُ اللَّهُ أَنْ یُخَفِّفَ عَنْکُمْ وَخُلِقَ الْإِنْسَانُ ضَعِیفًا» (نساء ،28) یعنی: “خداوند میخواهد بر شما آسان گیرد".
رابطه پذیرش عذر و بخشش گناهان
این استاد فقید اخلاق در شرح فراز پایانی این دعا می گوید: «اقبل معاذیری و حط عنی الذنب و العذر یا رئوفا بعباده الصالحین»؛ همانطور که در قسمت قبل دعا توضیح داده شد خداوند برای انسانها آسایش و راحتی میخواهد و سختی و مشقت نمیخواهد پس باید یقین داشته باشیم که اولاً خداوند عذرهای ما را میپذیرد، اما باید این نکته را رعایت کرد و آن این است که هنگامی که از روی جهالت و نادانی گناهی را انجام دادیم سریعاً به سوی خداوند بازگشته و به درگاهش توبه کنیم ؛ «ثم یتوبون من قریب»؛ که اگر این عمل را انجام دهیم خداوند نیز توبه ما را پذیرفته و گناهان ما را میآمرزد. «"فاولئک یتوب الله علیهم» یعنی: ” پس خداوند توبه آنان را میپذیرد" و باید این را بدانیم که هیچ کس جز خداوند نمیتواند گناهان ما را بیامرزد «وَمَن یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ"»(آل عمران ،135) یعنی: ” و چه کسی غیر از خداوند گناهان ما را میآمرزد" و ثانیاً هنگامی که خداوند عذر بنده خویش را بپذیرد به یقین گناه او را میآمرزد چراکه وقتی بنده به درگاه خداوند تضرع نموده و بگوید “رب انی ظلمت نفسی فاغفرلی” یعنی: “خدایا من به خودم ظلم کردم پس مرا ببخش” خداوند نیز در جواب او میفرماید: تو را آمرزیدم که ما نیز در این روز از خداوند خواستاریم که به حق آن نظر رحمتی که بر بندگان صالح خود دارد عذر ما را پذیرفته و گناهانمان را بیامرزد.
نماز شب بیست و هشتم رمضان
نمازهای مخصوصی برای هر شب ماه مبارک رمضان از امیرالمومنین (علیه السلام) روایت شده و ثوابهای زیادی برای هر شبی ذکر فرموده اند. این نمازهای مستحبی تماما دو رکعت دو رکعت خوانده می شود و خواندن آن در حالت نشسته هم جایز است، لکن ایستاده افضل است. نماز شب بیست و هشتم، شش رکعت (سه تا دو رکعتی) است که در هر رکعت بعد از حمد 10 مرتبه آیة الکرسی و 10 مرتبه سوره کوثر و 10 مرتبه سوره توحید را بخواند و صلوات بفرستد و در قولی 100 مرتبه صلوات بفرستد.امیرالمومنین (علیه السلام) در ثواب این نماز فرمود: خدا گناه او را می آمرزد.