حقیقت حج چیست؟
زید شَمّام میگوید: قتادة بن دعامه از مفسران و دانشمندان معروف اهل تسنن، بر امام باقر علیه السلام وارد شد. حضرت از او پرسید: قتاده! تو فقیه اهل بصرهای؟ عرض کرد: چنین گمان میبرند.
امام فرمود: شنیدهام قرآن را تفسیر میکنی؟ عرض کرد: آری! فرمود: قرآن را با علم تفسیر میکنی یا با جهل؟ عرض کرد: با علم!
امام فرمود: اگر چنین است تو دانشمندی هستی که باید به تو مراجعه کرد، من از تو میپرسم. عرض کرد: بپرسید.
حضرت فرمود: معنای این آیه کریمه را بگو: … و قَدّرنا فیها السَّیرَ سیروُا فیها لَیالِیَ و اَیّاماً آمنین (1)؛ « قریههایی (نزدیک به هم) قرار دادیم با فاصله کوتاه و سیر و سفری معین و آنها را گفتیم که در این ده و شهرهای نزدیک به هم، شبان و روزان با ایمنی کامل مسافرت کنید.»
قتاده گفت: منظور کسی است که با توشه و مرکب و درآمد حلال از خانه خود به عزم این خانه (کعبه) حرکت میکند. (چنین کسی) در ایمنی به سر خواهد برد تا به وطن خود باز گردد.
امام فرمود: قتاده! تو را به خدا سوگند میدهم! آیا غیر از این است که گاهی کسی از خانه خود با زاد و راحله و کرایه حلال به عزم کعبه حرکت میکند اما در راه دچار دزدان میشود و حتی ممکن است به او صدمهای بزنند که موجب هلاکتش شود؟ عرض کرد: آری به خدا! (چنین است)
امام فرمود: وای بر تو قتاده! اگر تو قرآن را با رأی خود تفسیر کنی دیگران را (که مرید تواند و از تو حرف میشنوند) هلاک کردهای و خود نیز هلاک شدهای و اگر این تفسیر را از دیگران گرفتهای (باز) هلاک کردهای و هلاک شدهای!
وای بر تو قتاده! منظور خداوند (در این آیه کریمه) کسی است که با زاد و راحله و کرایه حلال از خانه خود به قصد این خانه حرکت میکند و در حالی که نسبت به حق ما (ولایت) معرفت دارد و دلش با ماست. خداوند در این باره از زبان ابراهیم علیه السلام میفرماید: … فَاجعَل اَفئِدَةً مِنَ النّاسِ تَهویِ اِلَیهِم …(2)؛ «خدایا!
تو دلهای مردمان را به سوی آنها مایل گردان… » به خدا سوگند! دعوت ابراهیم ما هستیم نه کعبه، وگرنه میفرمود: «الیه»، (قتاده!) آن که از صمیم قلب ما را بخواهد حجش مقبول است وگرنه نه! قتاده! اگر کسی چنین (اهل ولایت ما) بود از عذاب جهنم ایمن است.
قتاده عرض کرد: به خدا سوگند! بعد از این، من این آیه را جز این، تفسیر نخواهم کرد. امام فرمود: وای بر تو قتاده! همانا کسانی قرآن را میفهمند که مخاطب آنند(3) (یعنی اگر بخواهی با حقایق قرآن آشنا شوی باید به سراغ ما بیایی و بس!).
اِنَّما اُمِرَ النّاسُ اَن یَأتوُا هذِهِ الاَحجارَ فَیَطوُفوُا بِها ثُمَّ یَأتُونا فَیُخبِرونا بِوِلایَتِهِم.(4)
همانا! به مردم دستور داده شده (از جانب خدا) که بیایند و این سنگها (کعبه) را طواف کنند،، سپس به ما رجوع کنند و وفاداری خود را به ما اعلام کنند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پینوشتها:
1- سوره سبا / 18.
2- سوره ابراهیم / 37.
3- بحارالانوار، ج 46، صص 349 – 350.
4- المحجّة البیضاء، ج 2، ص183.
منبع:تبیان