[وَ رَوَى ابْنُ جَرير الطَّبَرِىُّ فى تاريخِهِ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمنِ بْنِ اَبى لَيْلَى
ابن جرير طبرى در تاريخش از عبدالرحمان پسر ابى ليلى
الْفَقيهِ ـ وَ كانَ مِمَّنْ خَرَجَ لِقِتالِ الْحَجّاج ِ مَعَ ابْنِ الاَْشْعَثِ ـ اَنَّهُ قالَ
فقيه، همان كسى كه براى جنگ با حَجاج همراه ابن اشعث بيرون رفت،
فيما كانَ يَحُضُّ بِهِ النّاسَ عَلَى الْجِهادِ: اِنّى سَمِعْتُ عَلِيّاً
در گفتارى كه براى ترغيب مردم به جنگ ايراد كرد، چنين گفت: من از على
ـ رَفَعَ اللّهُ دَرَجَتَهُ فِى الصّالِحينَ، وَ اَثابَهُ ثَوابَ الشُّهَداءِ وَالصِّدّيقينَ ـ
ـ كه خداوند درجه اش را در ميان صالحين بلند گرداند، و ثواب شهداءوصدّيقين را
به او عنايت كند ـ
يَقُـولُ يَـوْمَ لَقينا اَهْـلَ الشّامِ: ]
در روزى كه با اهل شام روبرو شديم شنيدم مى فرمود:
اَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ، اِنَّهُ مَنْ رَأى عُدْواناً يُعْمَلُ بِهِ، وَ مُنْكَراً
اى مردم مؤمن، هركس ببيند ستمى را كه به كار گرفته مى شود، يا منكرى
را كه مردم را
يُدْعى اِلَيْهِ، فَاَنْكَرَهُ بِقَلْبِهِ فَقَدْ سَلِمَ وَ بَرِئَ،
به آن دعوت مى كنند، پس آن را به دل انكار كند سالم مانده و گناهى بر او نمى باشد،
وَ مَنْ اَنْكَرَهُ بِلِسانِهِ فَقَدْ اُجِرَ وَ هُوَ اَفْضَلُ مِنْ صاحِبِهِ،
و كسى كه به زبان انكار كند پاداش الهى يافته و مقامش از اولى بهتر است،
وَ مَنْ اَنْكَرَهُ بِالسَّيْفِ لِتَكُونَ كَلِمَةُ اللّهِ هِىَ الْعُلْيا، وَ كَلِمَةُ
و كسى كه با شمشير به انكار برخيزد تا رايت توحيد بلند، و پرچم
الظّالِمينَ هِىَ السُّفْلى، فَذلِكَ الَّذى اَصابَ سَبيلَ الْهُدى،
ستمكاران پست گردد، او كسى است كه به راه رستگارى رسيده،
وَ قامَ عَلَى الطَّريقِ، وَ نَوَّرَ فى قَلْبِهِ الْيَقينُ.
و قيام بر راه خـدا نموده، و نور يقين در دلش روشن گشته است.