مراتب عبادت در کلام مفسر کبیر قرآن، علامه طباطبایی(ره)
عبادت به سه طریق ممکن است و هر کدام اثر خود را دارد.
اول عبادت از روی ترس و بیم از خشم الهی و عذاب آخرت، که انسان را به زهد وا می دارد. یعنی فرد از لذایذ دنیا چشم پوشی می کند تا به نجات اخروی برسد.
دوم، عبادت به طمع بهشت و نعمت های اخروی که فرد را وادار به فعل نیک می کند.
طریق سوم عبادت، طریقه«محبت» است؛ یعنی قلب را از تعلق به هر چه غیر خداست پاک کردن، از تمام زینت ها و زخارف دنیا گذشتن، از فرزند، همسر، مال، مقام، حتی از آرزوهای خود. قلب را منحصراً برای خدا فارغ کردن، یعنی محبت به خدا قلب فرد را مرحله به مرحله تسخیر می کند تا جایی که این فرد تنها کاری را می کند که خداوند دوست دارد و آن چیزی را ترک می کند که او نمی پسندد. به رضای خدا راضی و به خشم او خشمگین می شود.