78
وَ مِنْ كِتاب لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ
از نامه هاى آن حضرت است
اَجابَ بِهِ اَبامُوسَى الاَْشْعَرِىِّ، عَنْ كِتاب كَتَبَهُ اِلَيْهِ مِنَ الْمَكانِ الَّذى اُقْعِدُوا فيهِ
در پاسخ نامه اى كه ابوموسى اشعرى از محلى كه در آن براى داورى نشانده
شده بودند به
لِلْحُكُومَةِ. وَ ذَكَرَ هذَا الْكِتابَ سَعيدُ بْنُ يَحْيَى الاُْمَوِىُّ فى كِتابِ الْمَغازى
آن حضـرت نوشت، اين نامه را سعيد بن يحيى امـوى در كتاب مغـازى آورده
فَاِنَّ النّاسَ قَدْ تَغَيَّرَ كَثيرٌ مِنْهُمْ عَنْ كَثير مِنْ حَظِّهِمْ، فَمالُوا مَعَ
همانا بسيارى از مردم نسبت به نصيب فراوان آخرت خود دچار دگرگونى
شدند، پس به دنيا
الدُّنْيا، وَ نَطَقُوا بِالْهَوى. وَ اِنّى نَزَلْتُ مِنْ هذَا الاَْمْرِ مَنْزِلاً مُعْجِباً،
روى آوردند، و از روى هوا و هوس سخن گفتند. من دچار برنامه اى
شگفت انگيز شده ام،
اجْتَمَعَ بِهِ اَقْوامٌ اَعْجَبَتْهُمْ اَنْفُسُهُمْ، فَاِنّى اُداوى مِنْهُمْ قَرْحاً اَخافُ
كه مردمى خودپسند بر آن گرد آمده اند، من جراحتى را از آنان درمان
مى كنم كه مى ترسم
اَنْ يَعُودَ عَلَقاً. وَ لَيْسَ رَجُلٌ ـ فَاعْلَمْ ـ اَحْرَصَ عَلى جَماعَةِ اُمَّةِ
خون بسته شود و بدون علاج ماند. آگاه باش، احدى به وحدت و الفت امّت
مُحَمَّد صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ اُلْفَتِها مِنّى، اَبْتَغى بِذلِكَ حُسْنَ
محمّد صلّى اللّه عليه وآله از من حريص تر نيست، من در اين كار پاداش نيكو
الثَّوابِ وَ كَرَمَ الْمَـآبِ، وَ سَاَفى بِالَّذى وَاَيْتُ عَلى نَفْسى وَ اِنْ
و عاقبت شايسته اى را خواهانم، و به زودى به آنچه وعده داده و برعهده
گرفته ام وفا مى كنم اگرچه
تَغَيَّرْتَ عَن صالِحِ ما فَارَقْتَنى عَلَيْهِ، فَاِنَّ الشَّقِىَّ مَنْ حُرِمَ نَفْعَ
تو از شايستگى خود كه در وقت جدايى از من داشتنى برگشته باشى،
زيرا بدبخت كسى است كه از سود
ما اُوتِىَ مِنَ الْعَقْلِ وَ التَّجْرِبَةِ. وَ اِنّى لاََعْبَدُ اَنْ يَقُولَ قائِلٌ بِباطِل،
عقل و تجربه اى كه به او عنايت شده محروم ماند. من از گوينده اى
كه سخن به باطل گويد،
وَ اَنْ اُفْسِدَ اَمْراً قَدْ اَصْلَحَهُ اللّهُ. فَدَعْ ما لاتَعْرِفُ،
و از فاسد كردن كارى كه خدا به صلاح آورده متنفّر و بيزارم. پس
آنچه را كه معرفت ندارى رها كن،
فَاِنَّ شِرارَ النّاسِ طائِرُونَ اِلَيْكَ بِاَقاويلِ السُّوءِ. والسَّلامُ.
كه بدكرداران با سخنان باطل و ناروا به سوى تو مى شتابند. والسلام.