روز دهم ماه مبارک رمضان
………………………………………….. …………
آنچه که باعث ابطال روزه است یکی دروغ بستن به خدا و پیغمبر است مثل اینکه
فردی دروغ بگوید اما دروغش آنچنان نباشد که روزه را باطل کند و حالا اگر کسی
برای ارشاد او بیاید و بگوید چون دروغ گفتی روزه ات باطل است و آن فرد برای
اینکه مطمئن شود می پرسد کی گفته دروغ روزه را باطل می کند، و آن مرد می گوید
خدا و پیغمبر، روزه اش باطل است. زیرا دروغ روزه را باطل نمی کند اما ثواب آن
را کم می کند و وقتی کسی دروغ بگوید و برای ارشاد او سنتی یا حدیثی را به پیامبر و
خدا بدهیم / ما روزه خود را باطل نموده ایم /
و در دعای روز ده رمضان آمده است که توکل به خدا داشته باشید، فقط خدا و خدایی
که او را وکیل و صاحب اختیار قرار داده ایم خودش خوب می داند چطور مشکلات
بنده متوکل را حل نماید / اما توکل بسیار فضیلت دارد و باید در احسان و نیکوکاری
هم به لطف خدا نگاه کرد و توکل داشت تا با ریا آمیخته نشود و در این میان یک نکته
مطرح است که خداوند ایمان را می سنجد و به اندازه آن از بشر انتظار دارد حتی حضرت
علی فرمودند نیکی و احسان به بندگان هم باید به اندازه دانش آنها باشد وگرنه فضیلتی
نخواهد بود احسانی که از حد زیاده رود و بنده را متوقع کند و نمی شود بنده ای به خدا
توکل کند اما ناامید شود حتی اگر در ظاهر اتفاقات آنگونه که او می خواهد رو به خیر
نرود عاقبت کار محمود است که خداوند خیر و شر انسانها را به علم الهی میداند و ما
نمی توانیم تشخیص بدهیم /
در هر حال اگر انسان از ضعف به سمت بنده برود و قدرت بیکران الهی را رها کند
خداوند هم او را به بنده واگذار خواهد کرد و خدا هم او را رها می کند / بنابراین حلم
یعنی صبوری و بردباری، توکل و احسان به بندگان باعث کشش و گرایش بندگان به
خیر و زهد و تقوی می شود و در هر زمانی خوب و بد هست به شرط آنکه بتوانیم
سره را از ناسره تشخیص بدهیم و رو به خیر برویم که گناه انسان را خوار و ذلیل
می کند اما استغفار و طلب بخشش انسان را کرامت و بزرگی می بخشد و حتی در
لحظات پایان عمر او را عزت خواهد بخشید و تا آخرین لحظه کفن و دفن، فرشتگان
در برابر او خواهند بود و حتی جنازه او را همراهی خواهند کرد که دوری از ریا
هدایت به سمت خیر است و جلب رضایت خدا که در راه رسیدن به ایمان فرار از
ریا تقوا است و زینت عالم به حلم و زینت پولدار به احسان است و زینت فقرا به
رضایت و شکر است و قناعت نه اینکه به محض اینکه خورد و خوراک و رزق و
روزی گران می شود یا کم می شود شروع می کنند به ناشکری پس زینت فقیر هم
به صبر است.
آیت الله مجتهدی تهرانی(ره)
گفتگوی دینی