شب قدر و امام زمان(ع)
در منابع روایی شیعه، روایاتی هست که به شب و سوره قدر برای اثبات وجود و زنده بودن امام زمان(ع) استدلال کردهاند. بنابر این روایات، در شب قدر، فرشتگان برای ابلاغ تقدیر سال آینده بر پیامبر(ص) نازل میشدند. از آنجا که شب قدر در تمام سالها جاری است و مختص به زمان پیامبر(ص)نیست، پس از آن حضرت، فرشتگان بر جانشین او، امام معصوم، نازل میشدند که شبیهترین شخص به او است. شیعه از این آموزه که شب قدر همیشگی است و نزول فرشتگان در این شب، حتمی است و از طرفی، این نزول نیازمند نزولگاهی قابل است، به وجود حجت در تمام زمانها تا قیامت استدلال کردهاند. برخی از روایات یاده شده به قرار زیر است:
روایتی از امام باقر(ع): «یا معشر الشیعة! خاصموا بسورة انا انزلناه تفلجوا. فوالله انها لحجة الله تبارک و تعالی علی الخلق بعد رسول الله صلی الله علیه و آله و انها لسیدة دینکم و انها لغایة علمنا:[۸]ای جماعت شیعه! علیه مخالفان خود به سوره انا انزلناه استناد کنید که پیروز خواهید شد. سوگند به خدا که این سوره برای حجت خداوند تبارک و تعالی بعد از رسول است. این سوره همانا مدرک دین شما و نهایت علم ما است.»
روایتی از ابن عباس: «قال علی:ان لیلة القدر فی کل سنة و انه ینزل فی تلک الیلة امر السنة و ان لذلک الامر ولاة بعد رسول الله صلی الله علیه و آله. فقلت : من هم ؟ فقال : انا و احد عشر من صلبی ائمة محدثون:[۹]علی بن ابی طالب گفت: در هر سال شب قدری هست که در آن شب امر یک سال نازل میشود. برای آن والیانی است بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله. پرسیدم: آنان چه کسانی هستند؟ گفت: من و یازده تن از پشت من که همگی امام و محدَّثاند.»
تقریر استدلالی که از مجموع روایات اقامه کردهاند، چنین است:
1. در شب قدر، مقدرات یک سال بر پیامبر اکرم(ص)نازل میشده است.
2. شب قدر مختص به زمان پیامبر(ص)نیست و هر ساله تا قیامت جاری است.
3. برای نزول فرشتگان و مقدرات الهی در شب قدر به نزولگاهی شبیه پیامبر در صفاتی مانند عصمت نیاز است.
4. این محل نزول، بنابر روایات، امامان معصوم اهل بیت(ع)است.
نتیجه: در زمان حاضر نیز به ناچار باید یک امام معصوم در حیات باشد که نبابر روایات، او مهدی(ع) آخرین امام معصوم است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
8 . کلینی، کافی، ج ۱، ص ۲۴۹.
9 . کلینی، کافی، ج ۱، ص ۲۴۷ و ۲۴۸.