تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم
تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم رابطه تنگاتنگی با هم دارند، به معنی دقیق کلمه، تبلیغ مستقیم صرف نداریم. در خطابه، مغالطه، جدل، شعر، برهان(در علم منطق به خطابه، مغالطه، جدل، شعر، و برهان صناعت خمس گویند. در این مهارت ها از تبلیغ غیرمستقیم کمک شایانی می گیریم. برای اطلاع بیشتر رک: منطق المظفر)، مذاکره و حتّی گفتگوهای عادی، روزانه و چهره به چهره«زبان بدن» سهم زیادی در ارتباط مؤثر یا عدم آن دارد. روابط کلامی با روابط غیرکلامی و زبان بدن مثل حالات چهره، نگاه ها، تغییر لحن ها، زیر و بَمی صدا، نوع نشستن، نوع لباس ها و رنگ آنها، مکث و سکوت ها، راه رفتن و چگونگی روابط او با افراد و طبیعت و… در هم تنیده هستند و می توانند بارهایی از پیام های شناختی، احساسی و هیجانی مختلف حمل کنند. نمودها و پیام های غیرکلامی به شکل غیرمستقیم سبب تسریع و تسهیل انتقال پیام به پیام گیرنده می شوند و سبب تأثیر یا عدم تأثیر ارتباط می شوند، چرا که دو حس شنیداری و دیداری به کار می افتد و این امر سبب تمرکز بیشتر مخاطب و ماندگاری پیام می گردد. به همین دلیل در عصر رسانه ها هنوز هم خطابه های هنرمندانه رونق و پذیرش خود را از دست نداده است. کارشناسان برجسته در زمینه ارتباطات می گوید: تقریباً 35 درصد معنای ارتباط از لغات ناشی می شود و بقیه آن از زبان تن حاصل می شود. حتی مهرابیان در مقاله ای متذکر شده است که در موقعیت های آزمایش شده توسط او، فقط 7 درصد از تأثیر، کلامی بوده و 93 درصد باقی مانده غیرکلامی بوده است.