تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)
بارزترین شیوه های تربیتی در قرآن
استاد راهنما:
حاج آقا مرتضي بکتاشیان
استاد داور:
محسن برقی کار
محقق:
محبوبه عاروان
چکیده:
تربیت که منظور از آن پرورش دادن استعدادهای درونی که به صورت بالقوه درنهاد انسان به ودیعه قرار داده شده است میباشد لذا نوع فعلیت یافتن این استعدادها حائز اهمیت بوده ووجود بزرگانی در طول تاریخ زندگی انسان به عنوان راهنما وهادی سایر اشخاص واهتمام نویسندگان ، فیلسوفان ،روانشناسان به این مسئله نشانگر شناخت این مهم میباشد .
مقولة تربیت جزء مسائل اساسی ونخستین مسائل مطرح شده در دین مبین اسلام است که به نوعی خاص وجذاب به بیان ارزش آن وارائه راهکار برای نیل به اهداف مد نظر دین اسلام که از جمله میتوان به خالص نمودن انسان برای خدا به عنوان رمز سعادت بشری اشاره کرد ، پرداخته شده است .تربیت در قرآن با ویژگی خاص از جمله همراهی تزکیه با تعلیم ، همراهي رحمت ومحبت در تربيت ، داشتن روحیه تعاون و فداکاری ، انجام کار تنها برای رضای خدا نه غیر او ، هماهنگی فطرت و تربیت ، آغاز زمان تربیت قبل از تولد و دخیل بودن عواملی چون وراثت ، خانواده و محیط در نوع تربیت میباشد .
وبا توجه به اینکه ميتوان گفت فلسفة تربيت آدمي ، در يك كلام اين است كه خداوند موجودي با بالاترين كمالات آفريد ، انساني كه فطرتاً كمال طلب است و از نقص و ناقصي بيزار ، او را اشرف مخلوقات قرارداد ، پس گوهر وجودش جز با تربيتي صحيح شكوفا نخواهد شد .
وخداوندراهکارهایی نیز در این کتاب مقدس برای نیل به تربیت صحیح اسلامی بیان فرموده که سعی شده دراین نوشته به بارزترین آنها اشاره شود :
بیان قصص ،موعظه به نحو احسن ،ضرب المثل و حکمت
در جمع آوری مطالب مورد نیاز در این نوشته سعی شده از مراجعه به کتابخانه ها و مطالعه کتب دراین زمینه استفاده شود .مطالب مطرح شده در قالب هدف از تربیت در قرآن ، عوامل تأثیر گذار درتربیت وراهکارهای عملی تربیت در قرآن بیان شده است .