در حدیث مشهور«سلسله الذهب» می خوانیم: وقتی امام هشتم ع از نیشابور عبور کرد، آن گاه که می خواست از آن شهر خارج شود، اصحاب حدیث گرد آن حضرت جمع شدند و از او خواستند بر ایشان حدیثی بیان کند. آن حضرت سر مبارکش را از هودج بیرون آورده و فرمود:«سَمِعتُ أبِی مُوسَی بنَ جَفَرٍ یَقُولُ سَمِعتُ أبِی جَعفَرَ بنَ مُحَمّدٍ یَقُولُ سَمِعتُ أبی مُحَمَّدَ بنَ عَلِیٍّ یَقولُ سَمِعتُ أبِی عَلِیَّ بنَ الحُسَینِ یَقولُ سَمِعتُ أبِی الحُسَینَ بنَ عَلِیٍّ یَقولُ سَمِعتُ أبی أمیرالمؤمنینَ عَلِیَّ بنَ أبِی طالِبٍ ع یَقُولُ سَمِعتُ رَسولَ اللهِ ص یَقُولُ: سَمِعتُ جَبرَئیلَ یَقُولُ: سَمِعتُ اللهََ عَزَّ وَ جَلَّ یَقولُ لَا إِلهَ إِلَّا اللهُ حِصنِی فَمَن دَخَلَ حِصنِی أمِنَ مِن عَذابِی؛ از پدرم موسی بن جعفر ع شنیدم که می فرمود: از پدرم جعفر بن محمد شنیدم که می فرمود: از پدرم محمد بن علی شنیدم که می فرمود: از پدرم علی بن الحسین شنیدم که می فرمود: از پدرم حسین بن علی شنیدم که می فرمود: از پدرم امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب شنیدم که می فرمود: از رسول خدا شنیدم که می فرمود: از جبرئیل شنیدم که می گفت: از خدای عزیز و جلیل شنیدم که می فرمود: کلمه ی«لا اله الا الله» دژ من است؛ پس{هر کس بدان گواهی دهد، داخل دژ امن من شده است و} کسی که در حصار امن من داخل شود، از عذاب من ایمن خواهد بود.» سپس مرکب امام مقداری حرکت کرد و امام ع ادامه داد:«بِشُرُوطِهَا وَ أنَا مِن شُرُوطِهَا؛ آنچه گفته شد، شرایطی دارد و{اقرار به ولایت و امامت} من از جمله ی شرائط است.»
اهمیت مسئله امامت و ولایت در حدیث مشهور سلسله الذهب