موضوعات: "خبر حوزه" یا "پرسش و پاسخ"
برگزاری کرسی آزاد اندیشی با موضوع: آسیب شناسی تربیت دینی در جامعه دینی در جامعه امروز، با حضور جناب آقای دکتر یزدان رضوانی
مدرسه علمیه نرجس خاتون(س)شاهین شهر
سخنان حجتالاسلام حسینی قمی در برنامه زنده تلویزیونی ضمن توضیح احکام «رد مظالم» به پرداخت آن تا آخر ماه ربیع الاول توصیه فرمودند.
آیا قیام امام حسین علیه السلام و فرهنگ عاشورا، می تواند دلیلی بر بطلان نظریه جدایی دین از سیاست (سکولاریسم) باشد؟
پاسخ اجمالی - تفصیلی
اولین نکته کلیدی در پاسخ به این سوال - که در بحث «دین و سیاست » نقش بسیار مهمی ایفا می نماید و راه گشای بسیاری از شبهات و ابهامات موجود است - تعریف دقیق دو متغیر دین و سیاست است . به عبارت دیگر قبل از هر گونه قضاوت و داوری علمی ابتدا لازم است مشخص شود که وقتی از رابطه سلبی (رد) یا ایجابی (اثبات) میان دین و سیاست بحث میشود؛ کدام دین و سیاست با چه ویژگی هایی مد نظر است ؛ آن گاه به ارائه دلایل در جهت نفی رابطه یا اثبات آن پرداخت.
دومین نکته اینکه برای دو واژه دین و سیاست تعاریف و گونه های متعدد ارائه شده است.
اندیشمندان علوم مختلف بانگرش ها ورویكردهای اخلاقی، تاريخی، روان شناختی، جامعه شناختی، فلسفی و زيبا شناختی تعاریف متعدد و گوناگونی از دین ارائه نموده اند. با توجه به موانع و نارسائیهای چنین تعاریفی، ارائه تعریفی مشترک و مورد قبول همگان از دین ممکن نمی باشد. و از سوی دیگر به دلیل مصادیق گوناگونی که مفهوم دین دارد ؛ نمی توان به طور مطلق از چگونگی رابطه دین و سیاست سخن گفت ؛ زیرا مصادیق مختلف مفهوم دین - صرف نظر از جنبه حقانیت هر یک از آن ها- تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. در نتیجه ٬ صدور هر گونه حکم کلی درباره چگونگی رابطه دین و سیاست به نحوی عام ناممکن است ؛ چرا که از حیث نظری ممکن است یکی از مصداق های مفهوم دین با سیاست رابطه خاصی داشته باشد ٬ ولی مصداق دیگر آن مفهوم ٬ با سیاست چنان رابطه ای نداشته باشد.
حکم فروش چک مدت دار چیست؟
مشهور فتوای فقها و مقام معظم رهبری این است که فروش چک مدت دار به قیمت کمتر اشکال دارد و صحیح نیست و درحکم ربا است.اما بعضی از فقها فروش چک را به عنوان فروش ذمه، درصورتی که چک واقعی و تضمینی باشد بی اشکال می دانند. گاهی شما چک را به خود فردمی دهید و مبلغ کمتری پول میگیرید که این کار اشکال ندارد.
منبعwww.ch3.ir
چرا بهشتیان از نعمت های بهشت دلزده نمی شوند؟
نعمت هاى بهشتى همه مطابق خواسته هاى ذاتى و فطرى انسان است؛ از اين رو انسان هرگز از آن خسته و ملول نمى شود و هيچ گاه تمناى تعويض و تبديل آن را نمى كند
سؤال:
آيا جاودانگى در بهشت، يكنواختى و دلزدگى را به دنبال ندارد؟
فرق دنيا و آخرت
چنان كه ميان دنيا و عالم قيامت مشابهت هايى وجود دارد، تفاوت هايى نيز هست؛ بعضى از تفاوت ها از اين قرار است:
*ثبات و تغيير؛
در اين جهان حركت و تغيير هست؛ كودك، جوان مى گردد، كامل مى شود، به پيرى مى رسد و سپس مى ميرد. در اين جهان تازه ها، كهنه مى شوند؛ ولى در جهانِ آخرت پيرى و كهنگى وجود ندارد و مرگى در كار نيست؛ آنجا جهان بقا و اينجا جهان فنا است. آنجا خانه ثبات و قرار، و اينجا خانه زوال و بى ثباتى است.
پاسخ های آیت الله العظمی سیستانی به سؤالات جوانان
حکم شرعی عاشق شدن و حدود ارتباط دختران و پسران
به گزارش خبرگزاری «حوزه»، متن سؤالات و پاسخهای این مرجع تقلید
به شرح ذیل است:
* سؤال: آیا عاشق دختر شدن حرام است؟
پاسخ معظمله: امر غیر اختیاری حکم ندارد گرچه مقدمات آن اختیاری است.
اگر حرام باشد نباید آن را مرتکب شد ولی هرگونه رفتار شهوت آمیز قبل از
عقد شرعی حرام است.
اگر در نماز، مُهر نمازگزار گم شود، وظیفه چیست؟
واجبات نماز 11 چیز است: 1. نیت 2. قیام 3. تكبیرة الاحرام 4. ركوع 5. سجود 6. قرائت 7. ذكر 8. تشهد 9. سلام 10. ترتیب 11. موالات (یعنی پی در پی بودن اجزای نماز) و فرق ركن و غیر ركن در آن است كه در ركن اگر انسان آن را عمداً یا سهواً به جا نیاورد نماز باطل میشود ولی غیر ركن اگر عمداً به جا نیاورد باطل است و اگرسهواً به جا نیاورد نماز او صحیح است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سوال: اگر در صف نماز جماعت هنگام رفتن به سجده، مهر مفقود بشود وظیفه ما چیست؟
مراجع عظام تقلید در اینباره میگویند: اگر در بین نماز (فرادا یا جماعت) چیزى که بر آن سجده مىکند گم شود (و یا مثلاً بچّهاى آن را بر دارد)و چیزى که سجده بر آن صحیح است نداشته باشد[1] ، دو حالت دارد:
الف. چنانچه وقت وسعت دارد، باید نماز را رها کرده و بعد از تهیه آنچه سجده بر آن صحیح است دوباره نماز بخواند.[2]
ب . اگر وقت تنگ است،[3] باید به لباسش سجده کند[4] و اگر فراهم نباشد بر پشت دست،[5] و اگر آن هم نمىشود، به چیز معدنى[6] مانند انگشتر عقیق سجده نماید.[7] [8]
آیت الله العظمی جوادی آملی تبیین کردند
دو کار اهمّ و مهم امام زمان(عج) کدام است؟
سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه»، وجود مبارک امام زمان (ارواحنا فداه) دو کار ميکند که يکي مهم است و ديگري أهمّ؛ آن کار مهم، کار اجراي عدل و داد است که «يَمْلَأُ اللَّهُ بِهِ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلا»،[1] کار مهمّي است و آن به عهدۀ مسئولين است. همه ما هم در اين جهت سهيم هستيم و کاري هم أهمّ از عدل و أهمّ از داد می کند که فرمود: به برکت حضرت، ذات اقدس الهي «وَضَعَ اللَّهُ يَدَهُ عَلَی رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ کَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُم»،[2] به برکت دست حضرت با ذات اقدس الهي، عقل مردم زياد ميشود؛ اين به مراتب بالاتر از عدل است! چون جامعه اي عدل مدار است که عقل محور باشد؛ جامعه عقل محور است که عدل را تحمل مي کند! نه بيراهه ميرود و نه راه کسي را مي بندد، نه اختلاس ميکند و نه بي عُرضگي نشان ميدهد؛ اين کار
خطرات ناشي از تفکرات وهابيت چيست؟
محمد بن عبد الوهاب مؤسس گروه وهابيت در سال 1111 هجري متولد شد و در سال 1206 هـ از دنيا رفت، دوران کودکي خود را در شهر خود (عينيه) در حجاز و به ويژه نجد سپري کرد، بعد از مدتي وارد حوزه علميه حنبلي شد و نزد علماي (عينيه) به فراگيري علوم پرداخت، براي تکميل دروس خود وارد مدينه منوره شد، بعد از آن شروع به مسافرت به کشورهاي اسلامي نمود، چهار سال در بصره و پنج سال در بغداد اقامت نمود، به ايران نيز مسافرت کرد، در کردستان يک سال و در همدان دو سال ماند، آن گاه سفري به اصفهان و قم نمود، و بعد از فراگيري فلسفه و تصوف به کشور خود، حجاز باز گشت و با پدرش به شهر (حريمله) هجرت کرد، و تا وفات پدرش در آن جا ماند، در حالي که پدرش از او راضي نبود.